Elmotorer

Framtiden för elmotorer ser spännande ut

Jag har tidigare skrivit om Tesla och detta företag fortsätter att imponera på mig. Det handlar inte bara om att de vågar gå sin egen väg, även om detta naturligtvis är något jag beundrar. Det handlar även om den intressanta teknologin som ligger bakom bilarna. Detta fick mig att börja undersöka elmotorer mer. De elektroniska motorerna är verkligen inte nya på marknaden. Elmotorer och drivsystem har använts inom industrin under många år, till stor del för att dessa motorer inte släpper ut avgaser. I en fabrik där utrymmet är begränsat och instängt kan avgaser från diesel och bensin leda till katastrof.

Elmotorer blir bara bättre och bättre

Den allra första elbilen kom under det tidiga 1840-talet. Det var egentligen inte en bil utan en vagn. De första riktiga elbilarna som blev populära på marknaden dök upp under det sena 1890-talet. Det var kanske här som elbilarna började få ett dåligt rykte eftersom batterierna inte räckte till särskilt långa bilturer. Idag är läget helt annorlunda och det är kanske här som Tesla verkligen skiner. Enligt Teslaclubsweden, en sida för teslaentusiaster, kan en bil köras 35 mil på motorvägen eller 50 mil vid citykörning. Mellan Stockholm och Oskarshamn i söder är det 34 mil. På Teslaclubsweden finns även kartor som visar vart det finns laddningsstationer. Dessa har placerats med jämna mellanrum runt om i landet. Jag märkte dock att det finns betydligt färre i norra Sverige jämfört med södra. Värt att tänka på om du vill köra din Tesla till fjällen.

Det är naturligtvis skillnad på elmotorer som används hos industrier och elmotorerna som Tesla använder. Det är ändå spännande att se hur snabbt utvecklingen går framåt. Elon Musk driver trots allt mer än bara Tesla. Han är även VD för SpaceX, Neuralink och grundaren av borrbolaget The Boring Company för att nämna en liten del av hans resumé. Vem vet vilka framtida utvecklingar han kan göra när det kommer till industriella elmotorer, för att inte säga alla hans andra spännande projekt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *